نقد کتاب

چهره‌ی زنانه‌ی جنگ

یادداشتی درباره‌ی کتاب جنگ چهره‌ی زنانه ندارد

شاید تصویر زنانه از جنگ حتی کریه‌تر از نگاه مردانه به آن باشد. جنگی که از فیلتر احساسات زنانه گذشته باشد مطمئناً رنگ‌وبوی دیگری به‌خود می‌گیرد، آن هم زنانی که پس از بازگشتشان روح جنگ را به خانه‌هایشان سرازیر می‌کردند، زنانی که پیچ‌ومهره‌های نامهم...

{ نوشته ۲۸ دی ۱۳۹۵ | ذیل مستندنگاری | معرفی کتاب، نقد کتاب}

راز آدم‌های لاهیری

نگاهی دیگر به ترجمان دردها، نوشته‌ی جومپا لاهیری، برگردانِ مژده دقیقی

جناب وونه‌گات حرف حقی زده. اگر شخصیت‌ها در رسیدن به اهداف خود دچار مشکلاتی نشوند که اساساً داستانی شکل نگرفته است. بنابراین، عدم تعادل و ایجاد موانع بر سر راه شخصیت از بایسته‌های داستان است و حال هر چه شخصیت ما خاص‌تر و محبوب‌تر...

{ نوشته ۲۷ دی ۱۳۹۵ | ذیل داستان | معرفی کتاب، نقد کتاب}

نگاهی به پریخوانی

نگاهی به مجموعه شعر پریخوانی، غزل‌های دکتر امیرحسین اللهیاری

پری‌خوانی نام کتابی است که نشر قطره منتشر کرده. در این کتاب، که مقدمه‌ای از بهاءالدین خرمشاهی را بر پیشانی دارد، غزل‌های دکتر امیرحسین اللهیاری، شاعر جوان هم‌روزگار ما، آمده است.آنچه در اولین نظر توجه مخاطب این کتاب را جلب می‌کند تعداد غزل‌هایی است...

{ نوشته ۲۲ دی ۱۳۹۵ | ذیل شعر | معرفی کتاب، نقد کتاب}

روایت یک سرزمین

یادداشتی بر کتاب لم‌یزرع، نوشته‌ی محمدرضا بایرامی ؛ برنده‌ی نهمین دوره ی جایزه‌ی ادبی جلال

لم‌یزرع داستان زمین، بلکه سرزمینی است که در آن جز جنگ و خشونت چیزی نمی‌روید و جز مرگ چیزی درو نمی‌شود و آن‌جا کجاست جز عراق: سرزمینی که از اول خلقت تا امروز شاهد حوادث تلخ و ناگواری بوده است که قلب آدمی را...

{ نوشته ۱۳ دی ۱۳۹۵ | ذیل داستان | معرفی کتاب، نقد کتاب}

سلوک در شهر کوران

بررسی رمان کوری از منظر نقد نو

نقد نو رویکردی محتوا‌محور است و عناصر شکلی متن را برای رسیدن به درون‌مایه‌ی آن می‌کاود.[۱] از آن‌جا که کوری در رده‌ی رمان‌های اندیشه قرار می‌گیرد، رویکرد نقد نو برای بررسی آن مناسب به‌نظر می‌رسد.

{ نوشته ۱۱ دی ۱۳۹۵ | ذیل داستان | معرفی کتاب، نقد کتاب}

دنده‌های شکسته‌ی سپیدار

نگاهی به باران آرزوها را خیس می‌کند حسین اسرافیلی

کوتاه‌قطعه‌های سپید باران آرزوها را خیس می‌کند حسین اسرافیلی در سه بخش «همراه با طبیعت»، «صدای عاشقانه‌ها» و «با بیداران مقاومت»، در چهار یا پنج سطر، جهانی نو می‌سازند. در سه یا چهار سطر گویی روایتی بلند را مرور کرده‌ایم و درِ جهانی تازه...

{ نوشته ۷ دی ۱۳۹۵ | ذیل شعر | شعر، معرفی کتاب، نقد کتاب}

فرمان‌ گم‌شده

نگاهی به رمان فرمان یازدهم، نوشته‌ی زهره عارفی

فرمان یازدهم اثری است درگیر با تاریخ و جغرافیا، اثری که بنا دارد تاریخ اسطوره‌ای/ دینی و تاریخ سیاسی یک جغرافیای دین‌پرور را در پیوند با هم قرار دهد و باورهای تاریخی و دینی‌ای را که مبنایی برای یک تجاوز جغرافیایی شدند با چالش...

{ نوشته ۵ دی ۱۳۹۵ | ذیل داستان | معرفی کتاب، نقد کتاب}

بلاهت؛ یک واقعیت فرهنگی

یادداشتی بر کتاب افعی‌کشی، نوشته‌ی مهدی کُرد فیروزجایی

یکی از واقعیت‌های فرهنگی جامعه‌ی ما هم همین قصه‌ی بلاهت و عقب‌ماندگی مردم میان توده‌های متوسط‌به‌پایین است که از دیرباز به مانند یک درد، بلکه زخمِ مزمن، در فهم و شعور مردم جا خوش کرده و انگار قرار نیست درمان شود و یا بهتر...

{ نوشته ۲ دی ۱۳۹۵ | ذیل داستان | معرفی کتاب، نقد کتاب}

نام من سرخ، نام من زندگی

یادداشتی بر رمان نام من سرخ نوشته‌ی اورهان پاموک

تصویر پاموک از فاصله‌ای که میان دوزندگی برقرار است به درخشش معنایی در خودِ زندگی اشاره دارد، به این ترتیب که فاصله را از اساس به گونه‌ی دیگری متفاوت با آنچه همه می‌بینند نقش می‌زند و به همین سبب، مرده‌ها هم در روایت داستان...

{ نوشته ۳۰ آذر ۱۳۹۵ | ذیل داستان | معرفی کتاب، نقد کتاب}

ببین تا چه زاید، شب آبستن است…

بازیابی مؤلفه‌های پست‌مدرنیستی شب ممکن (محمدحسن شهسواری)

کندوکاو در ویژگی‌های پست‌مدرنیستی هر اثر همواره کاری است دشوار و این دشواری به خوبی یا بدیِ اثر یا توانایی نویسنده در خلق اثر ربطی ندارد. این پیچیدگی از ذاتِ سیالِ «وضعیت» پست‌مدرن می‌آید. با همه‌ی این‌ها، این نوشتار می‌کوشد در دو بخش، چند...

{ نوشته ۲۹ آذر ۱۳۹۵ | ذیل رمان شب ممکن | معرفی کتاب، نقد کتاب}

پست‌مدرنیته‌ی ممکن ایرانی

نگاهی به رمان شب ممکن، نوشته‌ی محمدحسن شهسواری

شب ممکن یک رمان ۱۶۰صفحه‌ای پست‌مدرن ایرانی است، یک کل که نمی‌توان فصولش را به‌دلخواه از هم جدا کرد و هر تکه را به معنی دلخواه خود خواند و هر جا منطبق بر الگوهای ذهنی ما از پست‌مدرنیته بود، آفرین گفت و از دیگر...

{ نوشته ۲۹ آذر ۱۳۹۵ | ذیل رمان شب ممکن | معرفی کتاب، نقد کتاب}

پنج روایت معتبر از نسبیت حقیقت

درباره‌ی رمان شب ممکن، نوشته‌ی محمدحسن شهسواری

اولین سؤالی که بعد از خواندن آخرین کلمه‌ی شب ممکن و بستن کتاب به ذهنم رسید این بود که کدام واقعیت در ذهن نویسنده حقیقت اصلی بوده. اصلاً حقیقتی بوده؟ یا شاید بهتر باشد بگویم بین همه‌ی روایت‌های تخیلی نویسنده، کدام تخیل نزدیک‌تر است...

{ نوشته ۲۹ آذر ۱۳۹۵ | ذیل رمان شب ممکن | معرفی کتاب، نقد کتاب}

حقوق مادی و معنوی مطالب این وب‌گاه برای الف‌یا محفوظ است. © 2017
ساخت نیمروز