خانه / یادداشت / نامداری؛ انکیدوی ما

نامداری؛ انکیدوی ما

غروبی داشتم گیل‌گمش می‌خواندم که نامداری پر کشید؛ روح‌الله، انکیدوی من و فردین و محمد و از همه مهم‌تر، روح‌الله، انکیدوی همه کسانی بود که عدالت برای‌شان حکم قوّادی شبِ رأی‌گیری را نداشت که پوستر بشود و روزنامه و صد پااندازی دیگر. روح‌الله، برای عدالت دق کرد و رفت و صد البته که «ماند». روح‌الله همان روح دردمندی بود که نمی‌توانست بی‌عدالتی را تاب بیاورد؛ که نیاورد. آنان ‌که می‌آورند و حامی‌اش هستند، اشباح‌الرجال‌اند و لحاف‌دوزِ ابلیس.
این چند سطررا به یاد او می‌نویسم و چند جمله‌ای از سخنانش را می‌آورم تا ریش‌خوشگل‌های النگوبه‌دست، نعش رفیق‌مان را لوطی‌خورِ دزدی‌های فرهنگی‌شان نکنند، چه آن‌که روح‌الله شبیه هیچ یک از تیپیکال‌های ریش‌خوشگل نبود و نمی‌خواست باشد.


یک بار، او به اصرار ما سخن گفت؛ دکتر منعش کرده بود از حرص خوردن و سخنرانی کردن. ولی چند کلامی پرگدازه سخن گفت و گفت بیش از این نمی‌تواند بگوید که جسم، تاب این حرف‌ها را ندارد؛ راست می‌گفت انکیدوی ما. در خانه محقرش در محله نیروگاه قم، گفتمش: «دکتر درست گفته است. آقا روح‌الله حرص نخور که وضع ما درست‌به‌شو نیست.» وضع ما که درست‌بشو نشد، ولی او حرص خورد تا پر کشید.

چند کلامی از عمق‌ جان انکیدوی ما بخوانید:
«قرآن درباره‌ی عدالت چه می‌گوید؟ ما انبیا را فرستاده‌ایم برای اقامه‌ی عدالت. تا تهذیب نفوس در جامعه ایجاد شود. چرا بعد آمدند گفتند پیامبر برای اخلاق مبعوث شده؟ چرا؟ چرا روایتی پیدا کرده‌ایم در برابر صریحِ قرآنی؟… در جامعه‌ی ظالمانه، امکان تهذیب نفس نیست.»
«شنیده‌ای مارکس می‌گوید دین افیون توده‌هاست. مارکس راست می‌گوید. ولی چه دینی؟ اسلام آمریکایی. این حرف من نیست. حرف یک بابایی‌ست به اسم خمینی… عین جمله‌ی امام است: اسلام آمریکایی مخدّر جامعه است.»
«مثال از اسلام آمریکایی؛ یک مدّاح امسال فقط به عشق امام حسین خوانده و صد و بیست میلیون گرفته. مدیونی اگر جور دیگری فکر کنی… بعد مخدّری از دین درست می‌کنند. تا می‌گوییم این اسلام آمریکایی‌ست، می‌گویند این مدّاح کار فرهنگی کرد. این مخدّری است که از خود دین درست می‌کنند و خرج می‌کنند برای دین.»
«برای امام حسین که سرش را بریدند می‌توان روضه‌ای برپا کرد که جامعه را تخدیر کند. تا شما اعتراض می‌کنید، می‌گویند سیاسی‌اش نکنید؛ هیأت توی دعوای امام حسین و یزید بی‌طرف است.»
«توی قم چند تا از مراکز پژوهشی را رفته‌اید و زیارت کرده‌اید و ازشان فیض برده‌اید؟ اسلام آمریکایی، همین مراکز مقدّس(!) پژوهشی‌ست. کاخ‌های سبزی در قم به اسم مراکز پژوهشی ساخته شده. و روز به روز هم بیشتر می‌شود… به طلبه ۲۵۰ هزار تومان می‌دهند. ولی همین‌ها ۲۳ میلیارد تومان پول، خرج یکی از ساختمان‌های چهار-پنج طبقه‌ کردند. این کاخ سبز نیست؟ درِ کلاس‌ها و درِ برخی از دست‌شویی‌ها رمز دارد. این رفاه‌طلبی نیست؟»
«اسلام ناب و اسلام آمریکایی مسائل‌شان یک‌سان است، اولویّت‌هاشان با هم فرق دارد. یعنی دو سر یک طیفند. هر دو مقدّسات‌شان یک‌سان است. ولی یکی اولویّتش مبارزه با اسرائیل است و دیگری مبارزه با بهاییت است. یکی مسأله‌اش عدالت است و دیگری اخلاق. برادر اگر موسی می‌خواست جامعه‌ را اخلاقی کند، مگر فرعون مریض بود همکاری نکند؟»
«طرف مرجع تقلید است. به خاطر این که نمایندۀ مجلس گفت روز شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل نباشد، اعتراض می‌کند. ولی به خاطر مسلمان‌های میانمار -که زنده زنده سوزاندنشان- هیچ حرفی نزد. مسلمان‌های غزّه را که ۲۲ روز علف خوردند آدم حساب نمی‌کرد.»
«برخی می‌گویند تفکّر آسمانی است. تفکّر تاریخی فرهنگی نیست. ولی رفیق، فهم امام حسین در صحرای کربلا، کاملا فرهنگی تاریخی است. امام حسین در روز عاشورا می‌فرماید شما به من بگویید چه می‌پوشید، چه می‌خورید تا من بگویم شما چه جوری فکر می‌کنید.»
«من ندیده‌ام کسی بگوید علم با چشم بستن بر واقعیّت تولید می‌شود. جایی ندیده‌ام که علم را این طور تعریف کنند. مشکل نخبگان حزب اللهی این است که دارند از مردم می‌برّند. دارند بریده از مردم و واقعیّت، علم تولید می‌کنند. گرفتاری این است. نمی‌شود با چشم بستن بر جامعه و فرهنگ و تاریخ‌مان بتوانیم علم تولید کنیم.»
این روح‌الله نامداری بود که عشق ما بود و مایه امیدمان. البته که میدان خالی نیست؛ با بودن هم‌سنگرهای روح‌الله– مانند همان که مطلب آمریکا امام در مقابل آمریکای دیگران را نوشت- عدالت‌خواهی زنده می‌ماند و خاص.

۱۶ نظرات

  1. همین رو با خودم تکرار میکنم که دنیا براش کوچیک بود. درد کشید. درد واقعی کشید و طاقت نیاورد. لحن صداش، نگاه عمیقش، وقتی دستاش رو مشت میکرد و روی میز میکوبید و حرص میخورد. لبخند تمسخرآمیز و پر از کنایه‌ش وقتی همه این حرفها رو میزد، همه ش جلوی چشمم زنده ست.
    چقدر حالا بیشتر احساس کوچیکی میکنم.

  2. روحت شاد ای انسان شریف، نجیب، متعهد، باسواد
    روحت شاد مرد دلسوز
    :'(

  3. روح اللّه…
    رفت…
    نامدار رفت…

  4. چقدر مرد خوبی بود، چقدر خوشرو، چقدر صبوری میکرد در سخن گفتن با ما پر شرو شورها… چطور باید به این دنیا فحش بدیم که کفر نگفته باشیم، نمیدونم… خدا رحمتش کنه… انشاالله که از همون اول امیرالمومنین دستشو گرفته باشه.

  5. جانا سخن از زبان ما می گویی ….

  6. باسم الله
    سلام علیکم. خىا رحمتشون کنه. اما مگر قرآن نفرموده: لیزکیهم و یعلمهم الکتاب … و روایت است بعثت لاتمم مکارم الاخلاق؟ هدف اصلی انبیا اخلاق است و این در گفتمان امام خمینی خصوصا در کتاب جهاد اکبر ایشون به وضوح هست. عدالت هم جزئی از آن اخلاق است. این فرمایشات درست نیست و نشرش هم در وضعیت الان ایشون خدمت به ایشون هم نیست.

    • لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ. [سوره الحدید ۲۵]
      همه انبیا برای حکومت آمده بودند.

      • باسم الله با سلام. قائم بالقسط در آن آیه به معنای عدالت مورد نظر شما که فقط در امور مادی می بینید نیست. اعم از آن است و البته آن را هم شامل است. عدل در این آیه کل عالم را شامل است و همه افعال الاهی را دربرگرفته است. اما معنای مورد نظر شما که آن را مقابل اخلاق قرار دادید، معنایی مارکسیستی است. آنان هم بر عدالت به این معنای مادی تاکید داشتند. شاهد هم این است که آن را مقابل اخلاق قرار دادید.

  7. سلام
    ممنون که این نویسنده رو به بنده حقیر معرفی کردی.
    اما چقدر دیر ما همدیگر را می‌شناسیم.

  8. ارواحی که در آسمان به هم تقرب می جویند در روزی زمین همدیگر را می یابند

  9. ارواحی که در آسمان به هم تقرب می جویند در زمین همدیگر را می یابند

  10. خدایش بیامرزاد و خوش به حال‌ش که دیگر حرص نمی‌خورد و بی‌تردید آرام گرفته‌است. در این میانه اما، ما مانده‌ایم و دهن‌کجی وضعی که درست‌بشو نیست و باید حرص بخوریم و….

  11. روح الله جان عزیزم سفرت به دیار باقی مبارک…….تا ابد برای ما زنده و جاودانی …….دوستدار همیشگی شما برزو خواجوی

  12. روح الله جان واقعا غمت سنگین هست اما غیر قابل قبول است که دیگر بین ما نیستی یادت همیشه جاویدان خواهد بود بین ما روحت شاد برادر

  13. ولی یکی اولویّتش مبارزه با اسرائیل است و دیگری مبارزه با بهاییت است.

    سلام آقای امیری.
    تقریبا تمام نوشته هایتان را در الفیا خوانده ام. دو روز پیش به یکی از دوستانم که در همین الفیا هم می نویسد، گفتم: “نوشته های میثم امیری را دوست دارم. “چون نوشته هایتان را دنبال می‌کنم، این را می پرسم:
    جمله بالایی را نفهمیدم. به نظرم بو می داد. برایم رفع شبهه کنید.

  14. روحت شاد روح الله…

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *