خانه / سیدجواد یوسف بیگ

سیدجواد یوسف بیگ

ابتذال

در بخش پیشینِ نقد این کتاب با تکیه بر مسائلی تکنیکی چون شخصیت‌پردازی، ماجراسازی، روایت، توصیف و فضاسازی، توضیح دادم که به زعم من «رؤیای نیمه‌شب» به عنوان اثری در حوزه‌ی ادبیات داستانی، فارق از گروه مخاطبینش، اثری فاقد ارزش است و همچون خیل کثیری از داستانهای "روشنفکری" یا "ارزشی"- که دو روی یک سکه‌اند- کتابی است نخواندنی.

ادامه نوشته »

بِنِویسِ مستبد

یک داستان- اعمّ از رمان، داستان کوتاه و . . . - اساساً با دو عنصر است که داستان می‌شود: شخصیت و ماجرا. هرچند یک داستان می‌تواند شخصیّت‌محور باشد و داستانی دیگر ماجرامحور، اما این دو عنصر را به واقع نمی‌توان به کلّی از یکدیگر تفکیک کرد. شخصیّتِ بی‌ماجرا یا ماجرای بی‌شخصیت، قابلیّت روایت شدن ندارد و از این رو در حوزه‌ی ادبیات داستانی نمی‌گنجد.

ادامه نوشته »

همسرِ صمد ۲

دختر شینا با نامش آدرس غلط می‌دهد و در متنش هیچ شخصیت متمایز و خاصی برای ما ترسیم نمی‌کند. بر واقعه و ماجرای معیّنی هم استوار نیست، به طوری که نه تنها اصلاً به انقلاب و جنگ و شهید کاری ندارد، بلکه حتی در مخاطب احساس منفی به آن‌ها را هم ایجاد …

ادامه نوشته »

همسرِ صمد ۱

دختر شینا محصول بازگویی خاطرات یک همسر شهید (قدم‎خیر محمدی کنعان) است که با قلم بهناز ضرابی‌زاده مکتوب شده است. این اثر، از قضا، فروش بسیاری از زمان نخستین چاپش تا کنون داشته و جزء آن دسته از مستندنگاری‎های حوزه‎ی دفاع مقدس است که با اقبال عمومی مواجه شده است.

ادامه نوشته »